عدد طلایی
نوشته شده توسط : جلال

 

عدد طلائی عددیست ، تقریباَ مساوی 1.618 ، که خواص جالببسیاری دارد ، و بعلت تکرار زیاد آن در هندسه ، توسط ریاضیدانان کهن مطالعه شده است . اشکال تعریف شده با نسبت طلائی ، از نظر زیبائی شناسی در فرهنگهای غربی دلپذیرشناخته شده، چون بازتابنده خاصیتی بین تقارن و عدم تقارن است.
دنیای اعدادبسیار زیباست و شما می توانید در آن شگفتیهای بسیاری را بیابید. در میان اعداد برخیاز آنها اهمیت فوق العاده ای دارند، یکی از این اعداد که سابقه آشنایی بشر با آن بههزاران سال پیش از میلاد میرسد عددی است بنام "نسبت طلایی" یاGolden Ratio. ایننسبت هنوز هم بارها در هنر و طراحی استفاده می شود . نسبت طلائی به نامهای برشطلائی ، عدد طلائی ، نسبت الهی نیز شناخته می شود و معمولاَ با حرف یونانی ، مشخصمی شود.
به عنوان مثال اگر نسبت طول به عرض در مستطیلی همان عدد طلایی شود آن مستطیل زیباتر از بقیه مستطیل ها به نظر میرسد و شاید دقت کرده باشید که کارتهای عابر بانک ها ویا کارت های گواهینامه ٬ شناسایی و . . . مستطیل های زیبایی هستند زیرا ابعاد آنها را طبق عدد طلایی در نظر می گیرند. 
(  2  / 5 رادیکال +1) = عدد طلایی
البته اگر پاره خطیرا طوری به دو قسمت کنیم که نسبت کل پاره خط به قسمت بزرگتر همان نسبت قسمت بزرگتربه قسمت کوچکتر باشد این نسبت نیز عدد طلایی را بدست میدهد.
 

 





:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست